ASPEK-ASPEK SIRAH
ASPEK | KETERANGAN |
Falsafah
| akal dan pemikiran |
Sastera | tulisan dan lisan
|
Agama | ketuhanan dan kepercayaan
|
Politik | pentadbiran, pemerintahan dan ideology
|
Kebudayaan
| cara bermasyarakat
|
Ekonomi
| pertanian, perdagangan dan perindustrian |
KAEDAH & TEKNIK PENGAJARAN
MELALUI CERITA
- Ø Petikan cerita Rasulullah s.a.w menyampaikan dakwah kepada keluarga terdekat secara sulit.
- Ø Setiap pelajar mendapat salinan cerita tersebut.
- Ø Pelajar-pelajar membaca cerita tersebut secara individu – bacaan senyap.
- Ø Beberapa orang pelajar menceritakan semula kepada rakan-rakan dalam kelas.
- Ø Guru memerhati dan meneliti aktiviti tersebut sambil membetulkan kesilapan
KAEDAH DIALOG
- Ø Dialog Rasulullah semasa berdakwah kepada keluarganya.
- Ø Pelajar-pelajar membaca dialoq tersebut dengan teliti secara bacaan senyap.
- Ø Beberapa orang pelajar membaca dialog tersebut di hadapan kelas -bacaan kuat.
KAEDAH KUIZ
- Ø Pelajar dibahagikan kepada dua kumpulan.
- Ø Guru mengemukakan soalan kuiz berhubung dengan pelajaran Sirah : Rasulullah berdakwah kepada keluarga.
- Ø Setelah tamat aktiviti tersebut pelajar dan guru membuat rumusan .
- Ø Di samping itu pelajar membuat inferen dan refleksi.
- membolehkan murid lebih seronok dengan mengingati tempat yang dilawat
- mengalihkan sedikit perhatian yang hanya tertumpu di dalam kelas dengan aktiviti luar bilik darjah
CADANGAN KAEDAH PAK21
KAEDAH KUIZ
sila klik di sebelah untuk melihat contoh > KUIZ SIRAH TAHUN 3
kelebihan > kuiz menarik serta menguji kefahaman murid
atau boleh juga diberikan dalam bentuk hardcopy(bercetak)
Comments
Post a Comment