PENGAJARAN & PEMBELAJARAN SIRAH

                                                           


 

ASPEK-ASPEK SIRAH 

ASPEK

KETERANGAN

Falsafah

 

akal dan pemikiran

Sastera

tulisan dan lisan

 

Agama

ketuhanan dan kepercayaan

 

Politik

pentadbiran, pemerintahan dan ideology

 

Kebudayaan

 

cara bermasyarakat

 

Ekonomi

 

pertanian, perdagangan dan perindustrian

 

KAEDAH & TEKNIK PENGAJARAN 


MELALUI CERITA

  • Ø  Petikan cerita Rasulullah s.a.w menyampaikan dakwah kepada keluarga terdekat secara sulit.
  • Ø  Setiap pelajar mendapat salinan cerita tersebut.
  • Ø  Pelajar-pelajar membaca cerita tersebut secara individu – bacaan senyap.
  • Ø  Beberapa orang pelajar menceritakan semula kepada rakan-rakan dalam kelas.
  • Ø  Guru memerhati dan meneliti aktiviti tersebut sambil membetulkan kesilapan

     KAEDAH DIALOG

  • Ø  Dialog Rasulullah semasa berdakwah kepada keluarganya.
  • Ø  Pelajar-pelajar membaca dialoq tersebut dengan teliti secara bacaan senyap.
  • Ø  Beberapa orang pelajar membaca dialog tersebut di hadapan kelas  -bacaan kuat.

     KAEDAH KUIZ

  • Ø  Pelajar dibahagikan kepada dua kumpulan.
  • Ø  Guru mengemukakan soalan kuiz berhubung dengan pelajaran Sirah : Rasulullah berdakwah kepada keluarga.
  • Ø  Setelah tamat aktiviti tersebut pelajar dan guru membuat rumusan .
  • Ø  Di samping itu pelajar membuat inferen dan refleksi.
KAEDAH LAWATAN

  • membolehkan murid lebih seronok dengan mengingati tempat yang dilawat 
  • mengalihkan sedikit perhatian yang hanya tertumpu di dalam kelas dengan aktiviti luar bilik darjah

CADANGAN KAEDAH PAK21

KAEDAH KUIZ
sila klik di sebelah untuk melihat contoh > KUIZ SIRAH TAHUN 3
kelebihan > kuiz menarik serta menguji kefahaman murid

atau boleh juga diberikan dalam bentuk hardcopy(bercetak)





Comments